Zo doe je het wél – uitstelgedrag voorkomen

Uitstelgedrag kennen we allemaal wel. Er zijn altijd wel vervelende klusjes die moeten gebeuren, maar om de een of andere reden blijven we die maar uitstellen.
Uitstelgedrag veroorzaakt een negatieve spiraal:

  • Het probleem wordt niet opgelost
  • Er ontstaat een schuldgevoel omdat we het nog steeds niet gedaan hebben
  • Het probleem blijft bestaan en wordt vaak steeds groter
  • We maken ons zorgen en voelen ons schuldig, etc

De oplossing lijkt simpel: Gewoon doen!

Maar als het echt zo simpel was dan zouden we ook niet zo’n last hebben van uitstelgedrag. Er is namelijk altijd een reden dat ons tegenhoudt het klusje uit te voeren, namelijk onze gedachten over de situatie. De volgende oplossing is dus effectiever:

Als je je gedachte over de situatie aanpast, zal het uitstelgedrag verdwijnen.

Gedachten achter uitstelgedrag

  1. Ik wil geen ongemak
    De meesten van ons vermijden het liefste ongemak, alles moet gewoon makkelijk en vanzelf gaan. Helaas is dit natuurlijk  niet de realiteit. Bedenk dat het vermijden van ongemak altijd meer moeilijkheden met zich meebrengt: problemen worden groter, waardoor je zorgen over het probleem ook groter worden.
  2. Ik wil niet falen
    Sommige taken dagen ons uit om iets te doen waarvan we niet zeker weten of we het goed kunnen. Je wordt zenuwachtig van het idee dat het niet lukt of dat je afgaat voor een groep mensen.
  3. Ik wil blijven dromen
    Het kan heerlijk zijn te bedenken wat we in de toekomst allemaal wel niet zouden kunnen: een boek schrijven, acteren in een toneelstuk of het beste idee van Nederland bedenken.
    Maar je inschrijven voor een cursus of er een begin mee maken doe je niet, want ergens weet je wel dat het niet realistisch is en daar wil je niet mee geconfronteerd worden. Dit hangt gedeeltelijk samen met het vorige punt, je wil je droom niet opgeven en je wilt niet het gevoel van falen hebben.

Handige vragen bij uitstelgedrag

De volgende vragen kunnen je helpen jezelf wel tot actie aan te zetten als je merkt dat je iets voor je uit aan het schuiven bent:

  • Waar ben ik bang voor als ik deze klus aanga?
  • Voel ik me beter als ik deze klus blijf uitstellen?
  • Wat levert het me op als ik stop met uitstellen?

Vaak maak je het probleem in je hoofd erger dan het is. Door regelmatig je af te vragen wat de achtergrond is van je uitstelgedrag kun je veel over jezelf te weten komen. Je kunt dan van een afstandje naar je angsten kijken en toch de klus aangaan. Door dit regelmatig te doen zul je merken dat je tot meer in staat bent dan je dacht en zullen je negatieve gedachten vanzelf minder worden.

Recente posts

Laat je reactie achter

Neem contat op

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen per mail.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt