Waarom nadenken niet helpt bij beslissingen

Slaap er maar eens een nachtje over, zei mijn moeder altijd als ik liep te piekeren over een probleem. En raad eens? Ze had gelijk!

3 manieren om een beslissing te nemen

Er zijn 3 manieren waarop we een beslissing kunnen nemen:

  1. Impulsief
    Je neemt de beslissing meteen, zonder na te denken
  2. Onbewust
    De informatie laat je even bezinken en gaat vervolgens op je gevoel af
  3. Alle opties analyseren
    Je zoekt eerst alle informatie die je zou kunnen helpen en zet vervolgens alle plussen en minnen naast elkaar.

Welke methode is de beste?

Je zou denken methode 3, als je alle informatie op een rijtje hebt en er goed over nadenkt kun je de meest verstandige keuze maken.

Niet dus, methode 2 blijkt juist uit psychologisch onderzoek tot de beste resultaten te leiden.

Er is niets mis met het nemen van tijd om alles op een rijtje te krijgen. Wat alleen niet effectief is om in die tijd bewust na te denken over de beslissing. Laat in plaats daarvan je onbewuste het werk doen!

Onbewust nadenken

In het onbewuste ligt een grote hoeveelheid informatie opgeslagen die we in ons leven hebben opgenomen. Wat er precies in ons onbewuste aan informatie vinden is weten we niet (daarom is het ook onbewust), maar onze hersenen maken wel gretig gebruik van deze informatiebron.

Stel je wilt een huisdier gaan kopen. Geen gemakkelijke taak. Wat voor dier wil je eigenlijk, en als je dat weet welk soort moet het dan zijn?

Nu zou je voor iedere mogelijke keuze een lijstje kunnen maken met plussen en minnen, en deze lijstjes allemaal naast elkaar kunnen leggen. Dat vergt behoorlijk wat tijd en als je dat af hebt moet je nog gaan inventariseren welk lijstje de meeste plussen en de minste negatieve punten heeft.

In de praktijk blijkt deze werkwijze vaak niet tot het gewenste resultaat te leiden. Beter is het om de informatie te lezen die je erover wilt lezen en het vervolgens even te laten rusten. Dat kan een nachtje slapen zijn, maar even iets anders gaan doen werkt ook goed. Op dat moment zullen je hersenen onbewust de informatie gaan verwerken (je bent tenslotte iets anders aan het doen, dus je merkt er niets van) en bijvoorbeeld ook je vroegere ervaring met dieren daarin betrekken.

Grote kans dat wanneer je daarna naar de dierenwinkel gaat, je vanzelf een goed gevoel krijgt bij een dier dat je daar ziet. Als dat zo is, dan is dat ook de juiste keuze!

Hoe werkt dat dan?

Uit onderzoek blijkt dat het onbewuste veel informatie bevat die we niet in woorden kunnen uitdrukken. Als we argumenten bedenken doen we dat juist in woorden. Op die manier laten we de overige informatie buiten beschouwing en wordt ons gevoel volledig buiten gesloten. De uiteindelijke keuze wordt zo gebaseerd op een klein deel van de informatie, wat tot meer fouten leidt dan wanneer ook het gevoel in het proces was opgenomen.

Recente posts

Laat je reactie achter

Neem contat op

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen per mail.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt